Stanley H

by • October 11, 2019 • 8, Arthouse, Home, Series, Spannend, ToenComments Off on Stanley H1783

Geef Tim Oliehoek nog een Gouden Kalf en hij kan zijn eigen boerderijtje beginnen. De regisseur won er één voor zijn aandeel in De Zaak Menten, hij won er één voor het vertederende Geheime Dagboek van Hendrik Groen en het zou zomaar kunnen dat hij er ook ééntje binnen gaat hengelen voor Stanley H. Ja, zo lekker is deze. Ik zeg met maar alvast even. Voor zijn nieuwste liefdesbaby gaat Oliehoek aan de haal met een genre wat de laatste tijd enorm aan populariteit heeft gewonnen: de waargebeurde gangsterserie. Gingen we in eerste instantie nog lekker op buitenlandse maffiosi als Pablo Escobar en El Chapo, inmiddels hebben ook steeds meer kopstukken uit het Nederlandse criminele circuit hun eigen bewegende biografie. Zo konden we alleen al het afgelopen jaar kijken naar de beslommeringen van de Mocro Maffia, Willem Holleeder en de Brabantse pillenkoning Janus van Wesenbeeck en nu duiken we – aan de hand van Tim Oliehoek – in het leven van topcrimineel Stanley H en zijn infantiele vrienden.

 

Stanley de ondernemer
Stanley H is een beetje de El Chapo van de lage landen. Hij is zo vaak uit de gevangenis ontsnapt dat je zou denken dat die ‘H’ voor Houdini staat. Stanley Hillis – want zo heet ie – begint zijn criminele loopbaan in de jaren ’70 als hij – gehuld in een fleurige jurk en met Coco Chanel op de lippen – allerhande bankkluizen van hun inhoud ontdoet. Al snel beklimt hij de carrièreladder en besluit zich toe te leggen op datgene waar wij Nederlanders al millennialang in uitblinken: import en export. Import en export van een breed scala aan verdovende middelen, om precies te zijn. Hij groeit gestaag uit tot de pretdrogist van Midden-Nederland en krijgt tijdens zijn bloeiende ondernemerschap hulp uit wel heel onverwachte hoek.

Heerlijk nostalgische geschiedenisles
Als je tijdens een etentje of een borrel op het werk verdeeldheid wil, dan hoef je alleen maar over Nederlandse series te beginnen. Sommigen gaan er hartstikke lekker op, terwijl anderen er niks van moeten hebben. Er lijkt niet echt een middenweg te zijn. Voor mij zit het probleem van veel Nederlandse series vooral in het feit dat we vaak dingen proberen na te maken die in het buitenland succesvol zijn. Gewoon niet doen, nergens voor nodig. We zijn prima in staat om zelf mooie dingen in elkaar te knutselen, zolang het maar ‘eigen’ (Jezus, wat een verschrikkelijk woord is dat toch) is. Het werkte voor Ramses, het werkte voor Hollands Hoop en A’dam – E.V.A. en het gaat als de brandweer voor Stanley H. Alles aan deze serie ademt (nostalgisch) Nederland. Knalgroene PTT Telecom telefooncellen, heerlijke oude NOS journaals, een piepjonge Ivo Niehe, de felle kleuren van het briefgeld uit de guldentijd, het eigen huis van Rene Froger en een onvervalste oud-Hollandsche koffieshop, het zit er allemaal in. Daarnaast is het ook een lesje geschiedenis. Niet alleen over het leven van één van onze grootste nationale schurken, maar tevens over de uiterst dubieuze rol die de overheid daarin heeft gespeeld. Het ‘verdwenen’ bonnetje van de Teevendeal is er niks bij. Tel daar de fraaie cinematografie, de subtiele humor en het overtuigende acteerwerk van Jeroen Spitzenberger bij op en je hebt een serie die prima kan wedijveren met de eerste seizoenen Penoza. Beter maakt Tim Oliehoek alvast wat extra ruimte vrij op zijn schoorsteenmantel.

KRO-NCRV
– 2019 – 2019
– 1 seizoen
– Meer dan waardige opvolger van Penoza
– 50 minuten per aflevering

 

 

 

Related Posts

Comments are closed.