Midden in Skid Row – een buurt die door velen oneerbiedig het afvoerputje van Los Angeles wordt genoemd – staat het roemruchte Cecil Hotel. Wat midden jaren ’20 uit de grond werd gestampt als het toonbeeld van grandeur, is inmiddels verworden tot een smoezelig onderkomen waar psychopaten inchecken om een beetje tot rust te komen. Geen zin om in je eigen wit marmeren badkamer het bloed van je laatste slachtoffer uit je 501 te wassen? Gewoon even een nachtje Cecil boeken. Daar doen ze niet zo moeilijk. Prostitutie en drugs hebben bezit genomen van de lange smalle gangen en verwaarloosde kamers van dit alles behalve gezellige budgethotel. Het is de plek die structureel in het nieuws komt vanwege de opvallend hoge hoeveelheid (zelf)moorden, overdosissen en vermissingen. Het was dus slechts een kwestie van tijd, voordat Netflix met wat camera’s richting downtown Los Angeles zou hobbelen om hier een smeuïge docureeks van te kleien.
Lugubere anekdotenfabriek
Als gezegd, herbergt het Cecil Hotel vele verontrustende verhalen. Één daarvan is het mysterie rondom de Canadese Elisa Lam. Op 1 februari 2013 verandert Cecil Hotel in een soort Cluedo-bord, wanneer de 21-jarige studente van het ene op het andere moment compleet van de aardbodem verdwijnt. Haar paspoort, portemonnee en medicijnen liggen allemaal nog onaangeroerd op haar hotelkamer en er zijn geen aanwijzingen die duiden op een misdaad. De betrokken rechercheurs tasten volledig in het duister. Één van de weinige aanknopingspunten is een nogal vreemde video, gefilmd met een beveiligingscamera in de lift van het hotel. Nadat justitie de beelden beschikbaar stelt voor het grote publiek, duikt een stel internet-Sherlocks op de zaak en verzandt de boel al snel in een wirwar van de meest krankzinnige complottheorieën. Hou tijdens het kijken – naast het bakje tijgernootjes – dus ook maar je aluminium hoedje binnen handbereik.
Soufflé
Crime Scene: The Vanishing At Cecil Hotel is een veelbelovende soufflé die vlak voor het serveren instort. In de eerste afleveringen worden een hoop verwachtingen gecreëerd die in de grand finale uiteindelijk niet worden waargemaakt. Vind ik dan. De introductie van de Don’t F**k With Cats-achtige, online snuffelbrigade doet vermoeden dat we weer meegenomen zullen worden voor een dollemansrit vol krankzinnige plottwisten, maar niks is minder waar. De verdwijning van Elisa Lam heeft simpelweg te weinig vlees op de botten om er een hele docureeks voor op te tuigen. De titel van deze nieuwste Netflix Original – Crime Scene – doet ook vermoeden dat de plaats delict eigenlijk de grote hoofdrolspeler had moeten zijn, maar dat komt er niet helemaal lekker uit. Persoonlijk had ik het interessanter gevonden om Cecil Hotel (nog meer) als kapstok te gebruiken om de sociaal-maatschappelijke ontwikkeling van Los Angeles – en dan met name probleemwijken als Skid Row – te duiden. Uit alles blijkt namelijk dat de problemen van het hotel een weerspiegeling zijn van de uitdagingen waar de buurt mee te kampen heeft. Ik had dat wel in een wat breder perspectief willen zien. Nu is het vooral ‘makkelijk scoren’ door het handig framen van een tragisch ongeval en daarmee kan Crime Scene niet in de schaduw staan van eerdere true crime docu’s als Making A Murderer, The Staircase en Wild Wild Country.
– Netflix
– 2021 – 2021
– 1 seizoen
– Enge verhalen over een hotel wat je bij Trivago maar beter links kan laten liggen
– 50 minuten per aflevering
Alice In Borderland Next Post:
It’s A Sin